Theoretical, Methodological, and Practical Factors of Differentiated Education

Авторы

  • Ergash Khasanov Автор

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17296869

Ключевые слова:

differentiated instruction, type, factor, stage, method, concept, stratified group, individual abilities, intellectual level, monitoring, teaching principle

Аннотация

This article examines the purpose, types, factors, stages, methods, concepts, and advantages of differentiated
instruction as a pedagogical and psychological problem, as well as the pedagogical and psychological conditions associated
with its implementation. It also reflects the views and comparative analyses of Eastern and Western thinkers and
contemporary scholars on this topic

Биография автора

  • Ergash Khasanov


    Teacher, Department of Pedagogy and Psychology,
    Angren University

Библиографические ссылки

1. UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: UNESCO Publishing.

Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379

2. Қодиров, Ҳ. (2018). Дифференциал таълимнинг педагогик асослари. Тошкент: Ўқитувчи. – Б. 76.

3. Славин, Р. Э. Педагогическая психология: теория и практика. – М., 2019 г. – С. 57.

4. Muxsinova, K. S. (2024). Differensial yondashuv asosida talabalarni ijtimoiy-pedagogik faoliyatga tayyorlash imkoniyatlari.

Pedagogs, 52(2), B. 69–76.

5. Назарова, З. (2020). “Таълимда индивидуал ёндашув: назарий ва амалий жиҳатлар.” Ўзбекистон педагогика

журнали.

6. Рахимова, Д. (2022). “Дифференциал таълим: замонавий ёндашувлар ва миллий моделлар.”

7. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti rasmiy veb-sayti – president.uz, 2020-yil 29-dekabr nutqi.

8. O‘zbek tilining izohli lug‘ati. – T.: O‘zbekiston milliy entsiklopediyasi. Davlat ilmiy nashriyoti, 2006. 2-jild. – Б. 630.

9. Педагогик атамалар луғати. Қори Ниёзий номидаги Педагогика илмий-тадқиқот институти. “Фан” нашриёти,

2008 й. – Б. 85.

10. Ўзбекистон миллий энциклопедияси. Давлат илмий нашриёти, 2007. 3-жилд. – Б. 319.

11. Al-Khalili, M. (2015). Islamic Perspectives on Differentiated Instruction. Journal of Islamic Education.

12. Dewey, J. (1916). Democracy and Education. New York: Macmillan.

13. Чоршанбиев, З. Э. (2022). “Табақалаштирилган ёндашув асосида талабаларнинг касбий тайёргарлигини

такомиллаштириш мазмуни.” Замонавий таълим / Современное образование, 1(110), Б. 36.

14. Джураев, Р. Х. “Система непрерывного образования в Республике Узбекистан: опыт, проблемы, перспективы.”

Науки об образовании. – С. 23.

15. Сегеда, Т. А. (2011). Дифференцированное обучение школьников на основе вариантов когнитивных стилей.

Инновационные проекты и программы в образовании, № 4, С. 33.

16. Петрова, А. Н. (2008). Дидактические условия дифференциации обучения младших школьников. – М. – С. 113.

17. Tomlinson, C. A. (1999). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. ASCD.

Опубликован

2025-10-03

Как цитировать

Theoretical, Methodological, and Practical Factors of Differentiated Education. (2025). MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI, 3(10). https://doi.org/10.5281/zenodo.17296869