Ona tili oʻqituvchilarining nutqi bilan bogʻliq muammolar va unga doir yechimlar

Авторы

  • G‘. Do‘stmurodov Автор

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15726371

Ключевые слова:

nutq tovushlari, mashqlar, topshiriq, diksiya, ovoz, orfoepiya, fonetika, artikulyatsiya, dialekt

Аннотация

Ushbu maqolada maktab o‘qituvchilari hamda bo‘lajak ona tili va adabiyot fani o‘qituvchilari – talabalarning
nutqi bilan bog‘liq muammolar, talaffuz jarayonidagi nutqiy kamchiliklar haqida so‘z yuritiladi. Shuningdek, talaffuzda qiyinchilik
tug‘diradigan tovushlarning aniq tavsifi va ularni bartaraf etishga doir bosqichli mashqlar tizimi keltirilgan

Биография автора

  • G‘. Do‘stmurodov


    Iqtisodiyot va pedagogika universiteti
    Samarqand kampusi dotsenti v.b

Библиографические ссылки

MAKTAB TA’LIMI SCHOOL EDUCATION ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ

-yil, iyun, №6-son

ham ijobiy holat emas, albatta. Kasbiga sadoqatli o‘qituvchi o‘z o‘quvchisi ko‘zi o‘ngida qusursiz va qadrli ustoz

imijini yaratish, uni saqlash uchun hamisha nutqining fonetik rasoligi haqida qayg‘urishi zarur. To‘g‘ri, tug‘ma

xirilloqlik, chiyilloqlik kabi ovozni yoqimsiz qiladigan jihatlardan butunlay qutulishning imkoni yo‘q. Ammo nutq

texnikasini yetarli darajada bilmaslik oqibatida yuzaga keladigan nuqsonlardan fonetik bilimlardan xabardorlik,

ovozni yo‘lga qo‘yish (ruschada “postanovka golosa”), aniq talaffuz qilish, nutq jarayonida to‘g‘ri nafas olish

bo‘yicha turli mashqlar yordamida imkon qadar xalos bo‘lish mumkin.

XULOSA V A T AKLIFLAR

Xulosa qilib aytganda, ona tili oʻqituvchisining nutqiy salohiyati – bu o‘quvchining tilni egallash darajasi,

fikrlash qobiliyati va madaniyati bilan uzviy bogʻliq bo‘lgan asosiy omildir. Shu bois, mazkur yo‘nalishda tizimli

ishlar olib borish, ta’lim jarayonida sifatli natijalarga erishishning muhim garovidir. Ona tili oʻqituvchisining nutqi

– nafaqat pedagogik faoliyatning, balki o‘quvchilar tafakkuri va til kompetensiyasining shakllanishida asosiy

vosita hisoblanadi. Oʻqituvchilarning nutqida uchraydigan fonetik, grammatik, uslubiy va mantiqiy xatolar,

nutqning yetarli darajada ifodali emasligi, kommunikativ mahoratning sustligi – ta’lim sifati va o‘quvchilar nutq

madaniyatiga bevosita salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda. Bunday muammolar ko‘pincha kasbiy tayyorgarlikning yetarli

emasligi, nutq madaniyatiga e’tiborning sustligi, doimiy o‘z ustida ishlash tamoyilining yetishmasligi kabi omillar

bilan bog‘liq. Shuningdek, zamonaviy texnologiyalar va innovatsion metodlardan foydalanishning cheklanganligi

ham oʻqituvchining nutqiy salohiyatini to‘liq namoyon etishiga to‘sqinlik qilmoqda.

Ushbu muammolarning samarali yechimi sifatida quyidagilarni tavsiya etish mumkin:

• ona tili oʻqituvchilari uchun muntazam nutq madaniyati va notiqlik bo‘yicha malaka oshirish kurslarini tashkil

etish;

• pedagogik oliygohlarda nutqiy kompetensiyani rivojlantirishga qaratilgan amaliy mashg‘ulotlar ulushini

oshirish;

• zamonaviy pedagogik texnologiyalar va kommunikativ yondashuvlardan faol foydalanish;

• oʻqituvchilarning mustaqil o‘qish, adabiy nutqni tinglash va mashq qilish orqali o‘z ustida ishlash motivatsiyasini

kuchaytirish.

Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati:

Опубликован

2025-06-05

Как цитировать

Ona tili oʻqituvchilarining nutqi bilan bogʻliq muammolar va unga doir yechimlar. (2025). MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI, 3(6). https://doi.org/10.5281/zenodo.15726371

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>