Bo‘lajak pedagoglarda fasilitatorlik sifatlarini rivojlantirishning samaradorligi

Авторы

  • Sabrina Xamidova Автор

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17496664

Ключевые слова:

o‘qituvchi, fasilitatorlik, sifatlar, jarayon xususiyatlari, insonparvarlik, guruhli ish, pedagogik yordam, fasilitator, ishbilarmonlik, suhbat, boshqaruv, tizim, maxsus vosita.

Аннотация

Ushbu maqolada zamonaviy ta’lim tizimi o‘qituvchidan nafaqat bilim beruvchi manba, balki o‘quv jarayonini
mohirona boshqaruvchi, o‘quvchilarning mustaqil fikrlashi va faolligini rag‘batlantiruvchi shaxs bo‘lishni talab etmoqda.
Aynan shu nuqtada pedagogning fasilitatorlik roli birinchi o‘ringa chiqadi. Fasilitator (inglizcha facilitate – “yordam berish”,
“osonlashtirish”) – bu guruhli ishlarni tashkil etuvchi, samarali muloqot uchun sharoit yaratuvchi va ishtirokchilarning o‘z
salohiyatini to‘liq ochishga ko‘maklashuvchi shaxsdir. Bo‘lajak pedagoglarda ushbu sifatlarni shakllantirish bugungi kun
ta’limining dolzarb masalalaridan biri ekanligi ta’kidlanadi. Maqolada fasilitatsiya va fasilitatorlik tushunchalarining mazmuni,
o‘qituvchilarda fasilitatorlik qobiliyatlarini shakllantirish, shuningdek sifatli ta’limni tashkil etish maqsad va vazifalari
yoritib berilgan.

Биография автора

  • Sabrina Xamidova

    Guliston davlat pedagogika instituti
    Pedagogika va psixologiya kafedrasi o‘qituvchisi

Библиографические ссылки

1. Bystray, E. B., Belova, L. A., Shtykova, T. V. Bo‘lajak o‘qituvchilarni kasbiy tayyorlash jarayonida ko‘maklashish printsipini

amalga oshirish // Janubiy Ural davlat gumanitar-pedagogika universitetining Axborotnomasi. – 2022. – № 168.

– 51–76-betlar.

2. Garaganov, A. V., Buzzard, A. S. Uzluksiz ta’lim tizimida talaba yoshlar o‘rtasida pedagogik kompetensiyalarni shakllantirish

// Zamonaviy ta’lim: an’analar va innovatsiyalar. – 2023. – № 4. – 44–47-betlar.

3. Yemelyanova, I. E., Smislova, A. A. O‘qituvchilar va psixologlarni o‘qitishda ish usulidan foydalanish: kompetentsiyani

amalga oshirish. – Qozon: Buk, 2023-yil. – 84 bet.

4. Jizhina, I. V., Zeer, E. F. Pedagogik yordamning psixologik xususiyatlari // Ta’lim va fan. – 1999. – № 2(2). – 93–105-

betlar.

5. Muxametzyanova, F. G., Xayrutdinov, R. R. Oliy ta’limda yordam berish fenomeni to‘g‘risida // Qozon pedagogika jurnali.

– 2017. – № 1(120). – 45–51-betlar.

6. Tretyakov, P. I., Mitin, S. N., Boyarintseva, N. N. Pedagogikani adaptiv boshqarishda psixoterapevtik ta’sir usullari

tizimlar. – Moskva: Akademiya, 2003. – 368 s.

7. Lapteva, E. I., Bystray, E. B., Tyumaseva, Z. I., Orexova, I. L. Gorizontal-fasilitar o‘zaro ta’sir doirasida asosiy maktab

o‘quvchilarining kommunikativ-kompensatsion kompetentsiyasini shakllantirish // Minin universitetining Axborotnomasi.

– 2022. – Jild 10. – № 3(40). – 5–27-betlar.

8. Shaxmatova, O. N. Pedagogik yordam: shakllanish va rivojlanish xususiyatlari // Yangi pedagogik tadqiqotlar. – 2006.

– № 3. – 118–125-betlar.

Опубликован

2025-10-03

Как цитировать

Bo‘lajak pedagoglarda fasilitatorlik sifatlarini rivojlantirishning samaradorligi. (2025). MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI, 3(10). https://doi.org/10.5281/zenodo.17496664