Bo‘lajak pedagoglarda fasilitatorlik sifatlarini rivojlantirishning samaradorligi
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17496664Ключевые слова:
o‘qituvchi, fasilitatorlik, sifatlar, jarayon xususiyatlari, insonparvarlik, guruhli ish, pedagogik yordam, fasilitator, ishbilarmonlik, suhbat, boshqaruv, tizim, maxsus vosita.Аннотация
Ushbu maqolada zamonaviy ta’lim tizimi o‘qituvchidan nafaqat bilim beruvchi manba, balki o‘quv jarayonini
mohirona boshqaruvchi, o‘quvchilarning mustaqil fikrlashi va faolligini rag‘batlantiruvchi shaxs bo‘lishni talab etmoqda.
Aynan shu nuqtada pedagogning fasilitatorlik roli birinchi o‘ringa chiqadi. Fasilitator (inglizcha facilitate – “yordam berish”,
“osonlashtirish”) – bu guruhli ishlarni tashkil etuvchi, samarali muloqot uchun sharoit yaratuvchi va ishtirokchilarning o‘z
salohiyatini to‘liq ochishga ko‘maklashuvchi shaxsdir. Bo‘lajak pedagoglarda ushbu sifatlarni shakllantirish bugungi kun
ta’limining dolzarb masalalaridan biri ekanligi ta’kidlanadi. Maqolada fasilitatsiya va fasilitatorlik tushunchalarining mazmuni,
o‘qituvchilarda fasilitatorlik qobiliyatlarini shakllantirish, shuningdek sifatli ta’limni tashkil etish maqsad va vazifalari
yoritib berilgan.
Библиографические ссылки
1. Bystray, E. B., Belova, L. A., Shtykova, T. V. Bo‘lajak o‘qituvchilarni kasbiy tayyorlash jarayonida ko‘maklashish printsipini
amalga oshirish // Janubiy Ural davlat gumanitar-pedagogika universitetining Axborotnomasi. – 2022. – № 168.
– 51–76-betlar.
2. Garaganov, A. V., Buzzard, A. S. Uzluksiz ta’lim tizimida talaba yoshlar o‘rtasida pedagogik kompetensiyalarni shakllantirish
// Zamonaviy ta’lim: an’analar va innovatsiyalar. – 2023. – № 4. – 44–47-betlar.
3. Yemelyanova, I. E., Smislova, A. A. O‘qituvchilar va psixologlarni o‘qitishda ish usulidan foydalanish: kompetentsiyani
amalga oshirish. – Qozon: Buk, 2023-yil. – 84 bet.
4. Jizhina, I. V., Zeer, E. F. Pedagogik yordamning psixologik xususiyatlari // Ta’lim va fan. – 1999. – № 2(2). – 93–105-
betlar.
5. Muxametzyanova, F. G., Xayrutdinov, R. R. Oliy ta’limda yordam berish fenomeni to‘g‘risida // Qozon pedagogika jurnali.
– 2017. – № 1(120). – 45–51-betlar.
6. Tretyakov, P. I., Mitin, S. N., Boyarintseva, N. N. Pedagogikani adaptiv boshqarishda psixoterapevtik ta’sir usullari
tizimlar. – Moskva: Akademiya, 2003. – 368 s.
7. Lapteva, E. I., Bystray, E. B., Tyumaseva, Z. I., Orexova, I. L. Gorizontal-fasilitar o‘zaro ta’sir doirasida asosiy maktab
o‘quvchilarining kommunikativ-kompensatsion kompetentsiyasini shakllantirish // Minin universitetining Axborotnomasi.
– 2022. – Jild 10. – № 3(40). – 5–27-betlar.
8. Shaxmatova, O. N. Pedagogik yordam: shakllanish va rivojlanish xususiyatlari // Yangi pedagogik tadqiqotlar. – 2006.
– № 3. – 118–125-betlar.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2025 MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.