Talabalarda statistik va ehtimollik tafakkurini shakllantirishda 5E modelining o‘rni
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.16594991Ключевые слова:
5E modeli, statistik fikrlash, raqamli texnologiyalar, matematik statistika, interaktiv ta’lim, pedagogik innovatsiya.Аннотация
Ushbu maqolada talabalar statistik fikrlashini shakllantirishda 5E o‘quv modeli asosida ilg‘or texnologiyalarni
qo‘llashning samaradorligi o‘rganiladi. Tadqiqot davomida statistik tahlil darslariga 5E modelining bosqichlari –
Engage, Explore, Explain, Elaborate va Evaluate – raqamli vositalar bilan uyg‘unlashtirilgan holda tatbiq etildi. Excel,
GeoGebra, SPSS kabi vositalar yordamida talabalar amaliy topshiriqlarni bajardilar, ma’lumotlar bilan mustaqil ishlashni
o‘rgandilar. So‘rovnomalar va baholash mezonlari asosida tajriba guruhi talabalari nazorat guruhiga nisbatan statistik
fikrlashda yuqori natijalarga erishdi. Maqolada bu yondashuvning afzalliklari va ta’limda qo‘llanish bo‘yicha tavsiyalar
keltirilgan.
Библиографические ссылки
Bybee, R. W. et al. (2006). The BSCS 5E Instructional Model: Origins, Effectiveness, and Applications. Colorado
Springs, CO: BSCS. → 5E modelining ilmiy asoslari, darsda qo‘llanilishi va samaradorligi haqida batafsil ma’lumot
beradi.
Moore, D. S., McCabe, G. P., & Craig, B. A. (2017). Introduction to the Practice of Statistics. 9th Edition. New York: W.
H. Freeman and Company. → Statistik fikrlashni o‘rgatish uchun asosiy manba. Misollar va real ma’lumotlar asosida
o‘rgatadi.
Garfield, J., & Ben-Zvi, D. (2008). Developing Students’ Statistical Reasoning: Connecting Research and Teaching
Practice. Springer. → Statistik fikrlash ko‘nikmalarini shakllantirish metodikasi, amaliy tavsiyalar, o‘quv yondashuvlari
bayon etilgan.
Aliyev, A. A. (2015). Statistik tahlil va ehtimollar nazariyasi. Toshkent: “Fan va texnologiya” nashriyoti. O‘zbek tilida
statistik tahlilning nazariy va amaliy asoslarini yoritadi. Oliy ta’lim uchun mo‘ljallangan.
Turg‘unov, E., Eshonqulova, Z. (2020). Innovatsion ta’lim texnologiyalari. Toshkent: TDPU nashriyoti. 5E modeli,
STEAM, raqamli ta’lim texnologiyalari haqida o‘zbek tilidagi metodik qo‘llanma.
Marzano, R. J. (2000). Designing a New Taxonomy of Educational Objectives. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. →
Baholash va o‘quv natijalarini aniqlash bo‘yicha zamonaviy taksonomiya asoslari.
Biggs, J., Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. 4th Edition. McGraw-Hill Education. Universitetda
ta’lim samaradorligini oshirish uchun ta’lim dizayni, baholash va refleksiya metodlari.
Gmurman V.Ye. “Ehtimollar nazariyasi va matematik statistika” O‘qituvchi 1977 y.
Gmurman V.Ye. “Ehtimollar nazariyasi va matematik statistikadan masalalar yechishga doir qo‘llanma” O‘qituvchi
y.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2025 MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.