Kompetensiyaviy yondashuv asosida bo‘lajak o‘qituvchilarni tyutorlik faoliyatiga tayyorlashning pedagogik shart-sharoitlari
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15870579Ключевые слова:
kompetensiyaviy yondashuv, tyutorlik faoliyati, bo‘lajak o‘qituvchi, pedagogik shart-sharoitlar, ta’lim sifati, o‘z-o‘zini baholash, kontekstual ta’lim, o‘quv motivatsiyasi, ta’limda individual yondashuv, pedagogik kompetensiya, zamonaviy o‘qituvchi modeliАннотация
Maqolada zamonaviy ta’lim tizimida bo‘lajak o‘qituvchilarni professional faoliyatga, xususan, tyutorlik faoliyatiga
tayyorlashda kompetensiyaviy yondashuvning ilmiy-nazariy asoslari chuqur tahlil qilinadi. Kompetensiyaviy yondashuv
– bu shaxsda fanda tan olingan bilimlar, amaliy ko‘nikmalar, ijtimoiy-kommunikativ tajribalar, mustaqil qaror qabul
qilish hamda o‘z faoliyatini baholash qobiliyatini uyg‘un holda shakllantirishga yo‘naltirilgan tizimli yondashuv bo‘lib, u XXI
asr ta’limining global talablariga javob beradi. Maqolada tyutorlik faoliyatining mohiyati, uning o‘ziga xos xususiyatlari,
pedagogik funksiyalari va zamonaviy kompetensiyalar tizimidagi o‘rni aniqlanadi. Shuningdek, bo‘lajak o‘qituvchilarni
ushbu faoliyatga tayyorlashda zarur bo‘lgan samarali pedagogik shart-sharoitlar tizimi asoslab beriladi. Jumladan, tizimlilik,
motivatsion yondashuv, o‘z-o‘zini baholash, differensial ta’lim, kommunikativ muhit, individual ta’lim trayektoriyasi
va moslashtirilgan o‘quv materiallaridan foydalanish kabi shartlar bo‘lajak o‘qituvchilarni tyutor sifatida shakllantirishda
muhim omillar sifatida ko‘rsatib beriladi.
Библиографические ссылки
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 2019-yil 8-oktyabr “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF–5847-son Farmoni: https://lex.uz/ru/docs/-4545884
Qurbonov H.R. Kompetensiyaviy yondashuv asosida kadrlar tayyorlashning nazariy-metodik asoslari. – Toshkent:
Fan, 2019. – 248 b.
Makkendri S., Fild R. Rivojlanayotgan ta’lim muhitida talabalarining o‘zini o‘zi boshqarish qobiliyatini shakllantirish //
Journal of Learning Development in Higher Education. – 2020. – Vol. 18. – B. 1–14.
Pidkasisitiy P.I. Pedagogika va o‘quv jarayonini boshqarish mantiqi. – M.: Pedagogika, 1998. – 320 s.
Raven J. Kompetensiya zamonaviy jamiyatda: aniqlash, rivojlantirish va amalga oshirish. – M.: Kogito-Tsentr, 2002.
– 396 s.
Ryabova Ye.P. Tyutorlik uzluksiz ta’lim tizimidagi pedagogik faoliyat sifatida // Pedagogika. – 2020. – №7. – B. 34–38.
Skok G.B. Talabalarning bilish faoliyatini faollashtirish usullari. – Novosibirsk: NGTU, 2007. – 96 s.
Slastyonin V.A., Isaev I.F., Shiyanov Ye.N. Pedagogika: pedagogika oliygohlari talabalari uchun darslik. – M.: Akademiya,
– 512 s.
Shapovalenko I.V. Talabalar mustaqil ishini tyutorlik asosida qo‘llab-quvvatlash // O‘zbekistonda oliy ta’lim. – 2021. –
№4. – B. 121–128.
UNESCO. Incheon Declaration and Framework for Action for the Implementation of Sustainable Development Goal
– Paris: UNESCO, 2016. – [Elektron manba]: https://unesdoc.unesco.org/
Verbitskiy A.A. Kontekstual ta’lim oliy ta’lim tizimida. – M.: Vysshaya shkola, 2006. – 142 s.
Zimnyaya I.A. Ta’limdagi kompetensiyaviy yondashuvning samarali maqsadli asosi sifatida asosiy kompetensiyalar. –
M.: Mutaxassislar tayyorlash sifati muammolari bo‘yicha tadqiqot markazi, 2004. – 41 s.
Raven D., Lane P. Zamonaviy ta’lim kontekstida tyutorlik kompetensiyalari: xalqaro qarashlar // International Journal
of Educational Development. – 2019. – Vol. 68. – P. 75–83.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2025 MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI JURNALI

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.